Connect with us

Uroda

Morsowanie – wszystko co trzeba wiedzieć o nim wiedzieć

Opublikowano

-

Siedzący tryb życia, niewłaściwa dieta, stres i przemęczenie – to najczęstsze powody obniżonej sprawności fizycznej, psychicznej i problemów z odpornością. Przeciwdziałać temu można na wiele sposobów takich jak wprowadzenie zdrowej diety czy aktywności fizycznej do swojego życia, co wpłynie pozytywnie na wiele aspektów naszego życia. Można również rozpocząć przygodę z morsowaniem. A co powinniśmy wiedzieć o hartowaniu?

Zobacz także: Zimowa pielęgnacja włosów

Czym jest morsowanie?

Morsowanie czyli kąpiele w zimnej wodzie z każdym rokiem zyskują na popularności zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. W naszym kraju ze względu na temperatury zimnych kąpieli zażywa się jesienią i zimą. Taka kąpiel powinna trwać około 2 – 3 minut, aby przynosiła korzyści zdrowotne i była bezpieczna dla zdrowia. Co ważne, organizm jest w stanie wytworzyć tyle ciepła, aby nie doszło do hipotermii przez 30 minut. Oznacza to, że nie jest możliwa śmierć z wyziębienia, jeśli nie przekroczy się tego czasu. Warto jednak wiedzieć, że woda lepiej przewodzi ciepło niż powietrze, czyli pod wpływem wody organizm szybciej się wychładza, właśnie to czyni morsowanie tak efektywnym. Aktualnie w okolicach różnych zbiorników wodnych, w dużych miejscowościach działa wiele klubów morsa, które regularnie się spotykają i wspólnie zażywają zimnych kąpieli. Zaczynając swoją przygodę z morsowaniem, warto dołączyć do takiego klubu, aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo podczas pierwszych, zimnych zanurzeń.

Jakie są korzyści z morsowania?

Hartowanie ciała przynosi wiele pozytywnych zmian w organizmie. Jednak, aby tak było, niezwykle ważna jest regularność. Kąpiele raz w tygodniu to minimum, aby odczuć korzyści z ich stosowania. Natomiast idealna częstotliwość to 3 razy w tygodniu. Do głównych korzyści z morsowania należą:

  • poprawa samopoczucia;
  • redukcja stresu;
  • ochrona przed działaniem wolnych rodników (opóźnienie procesu starzenia);
  • zmniejszenie odczucia zmęczenia;
  • redukcja bólu;
  • poprawa odporności;
  • aklimatyzacja do zimna.

Poza tym morsowanie to świetna okazja do spróbowania czegoś nowego, pokonywania kolejnych barier i poznania ciekawych ludzi. Kluby morsów organizują również wspólne wyjazdy do zimniejszych zbiorników wodnych!

Jakie są przeciwskazania do morsowania?

Na szczęście przeciwwskazań do morsowania nie jest dużo. Z zimnych kąpieli należy bezwzględnie zrezygnować przy infekcjach takich jak przeziębienie, grypa itp. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby z chorobami serca, nerek oraz z dolegliwościami reumatycznymi. Przed pierwszą kąpielą warto zasięgnąć opinii lekarza, który stwierdzi czy taka forma hartowania jest dla nas dobra i bezpieczna. Natomiast niedopuszczalne jest spożywanie alkoholu przed i bezpośrednio po morsowaniu.

Jak zacząć morsować?

Kąpiele w zimnej wodzie powinny odbywać się w kilka osób, tak żeby wzajemnie się asekurować. Przed wejściem do wody należy przeprowadzić dobrą rozgrzewkę, która przyspieszy krążenie i rozgrzeje całe ciało. Może to być bieganie, czy inne dość ćwiczenia o średniej intensywności oraz rozciąganie. Następnie morsy rozbierają się do strojów kąpielowych i wchodzą do zimnej wody. Ważne, aby wchodzić niezbyt szybko, ale pewnie i stanowczo. Przystawanie czy powolne wchodzenie spowodują szybsze wychłodzenie stóp i często kończy się to rezygnacją z dalszego wejścia. Najlepiej jest się zanurzyć do szyi, zostawiając dłonie ponad taflą wody. Pierwsza kąpiel zazwyczaj trwa 30 sekund, a z czasem wydłużać należy ten czas do 2 –3 minut. Po wyjściu trzeba się szybko wysuszyć i przebrać w suche i ciepłe ubrania. Na koniec warto wykonać jeszcze kilka ćwiczeń rozgrzewających lub wybrać się na długi spacer. Można również zabrać ze sobą termos z gorącym napojem, jednak niektórzy uważają, że lepiej gdy organizm sam sobie poradzi z chłodem.

Co zabrać ze sobą na morsowanie?

Morsowanie jest tanią rozrywką i nie potrzeba do niego specjalistycznego sprzętu, tak naprawdę wystarczy: karimata, na której można stanąć podczas przebierania się, strój kąpielowy i ręcznik. Warto ubrać się w luźny, ciepły dres co ułatwi jego szybkie założenie, wychłodzonymi dłońmi. Początkujący mogą również ubrać rękawiczki i czapkę, gdyż to właśnie dłonie i głowa najszybciej się wychładzają, a nie ma potrzeby ich zanurzania w wodzie. Przydatne są również buty neoprenowe, stopy ulegają szybkiemu wychłodzeniu, a są najdłużej narażone na kontakt z zimną wodą. Buty neoprenowe świetnie się sprawdzą jako ochrona przed nadmiernym zimnem.

Czy wiek jest ważny przy morsowaniu?

Wiele osób się zastanawia od ilu lat dziecko może zacząć morsować? Nie ma żadnych ograniczeń wiekowych dla hartowania ciała w zimnej wodzie. Może to robić zarówno kilkuletni maluch jak i wiekowy starszy pan. Jedyne o czym należy pamiętać przy morsowaniu z dziećmi, to fakt, że nie powinno się ich do tego zmuszać. Morsujące dziecko powinno to robić z chęcią i przyjemnością. Większość dzieci jest z natury ciekawska i chce próbować nowych rzeczy. Dlatego obserwując jak mama, tata czy dziadek zanurza się w wodzie jest duża szansa, że dziecko też będzie chciało spróbować, a jeśli nie, to i tak warto zabrać je na długi spacer po kąpieli.

Podsumowując, morsowanie ma wiele zalet zdrowotnych dla organizmu człowieka, wśród których najważniejszą jest wspieranie odporności. Morsy rzadziej łapią infekcje, a jeśli już to łagodniej je przechodzą. Dodatkowo jest to tania rozrywka, dla osób w każdym wieku.

Ostatnia aktualizacja wpisu: 13 stycznia, 2021

Kliknij, aby zobaczyć komentarze

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Trending