Connect with us

Kuchnia

Superżywność – czym jest superfood oraz jakie ma zalety?

Opublikowano

-

Superżywność to w stu procentach naturalne, bogate w substancje odżywcze i nieprzetworzone, chroniące przed chorobami produkty. Większość z nich możemy znaleźć w przydomowym ogródku albo w lokalnym warzywniaku. Działają wyjątkowo na nasz organizm dlatego warto jadać je na co dzień.

Zobacz także: Soczewica – w jaki sposób może się sprawdzić w naszej kuchni?

Czym jest superżywność?

O superżywności możemy powiedzieć, że to swojego rodzaju dietetyczni bohaterowie naszych czasów. Są to produkty, które w swoim składzie zawierają wyjątkowo cenne i niezwykłe dla organizmu ludzkiego składniki. Jest ich po prostu ogrom. Idea, której przyświecała stworzenie listy z tymi niezwykłymi produktami jest znana od setek lat, bowiem najlepszym lekarstwem człowieka jest właściwa dieta. „Ojciec medycyny” Hipokrates mawiał: „Niechaj jedzenie będzie lekarstwem, a lekarstwo jedzeniem”. Na tak zacne miano jak superżywność zasłużyć mogą jedynie produkty w pełni naturalnie i nieprzetworzone.

Potrzeba wyjątkowych produktów

Żyjemy coraz dłużej, pracujemy coraz więcej i niestety z dużą lekkością pracujemy również na to ażebyśmy w naszym życiu nie byli zdrowi. Liczba osób chorych na cukrzycę, osteoporozę, nadciśnienie i miażdżycę, która to prowadzi do udarów mózgu oraz choroby niedokrwiennej serca, szczególnie w krajach rozwiniętych stale wzrasta. Choroby te stają się prawdziwą epidemią, skutkiem naszego stylu życia (nieustanny pośpiech, ciągły stres), a także nieprawidłowej diety, która bardzo często obfituje w produkty wysokoprzetworzone. Poza tym, mimo powszechnej dostępności pożywienia, nasz współczesny jadłospis jest zwykle ubogi w składniki. Z jednej strony jemy zbyt wiele tłuszczów nasyconych (pochodzenia zwierzęcego), białka zwierzęcego (mięsa i wędlin), a także cukrów prostych. Z drugiej zaś strony brakuje nam bardzo ważnych dla naszego organizmu składników mineralnych i witamin. Dlatego też powstała idea superżywności, czyli tych produktów, które dostarczać nam będą odpowiednią dawkę prozdrowotnych substancji, a dzięki temu będą mogły poprawić nasz układ naczyniowo-sercowy, odpornościowy, kostny czy nerwowy.

Czym cechuje się superżywność?

Na liście superproduktów powinny się oczywiście znaleźć substancje, które o korzystnie wpływają na zdrowie. Powinny się na niej znaleźć witaminy (A,C,D i E), przeciwutleniacze (flawonoidy, antocyjany), sterole roślinne, kwas mlekowy, selen, wapń, żelazo oraz zdrowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3. Dlatego na liście superżywności znajdują się m.in. tłuste ryby morskie, wiele warzyw i owoców takich jak jarmuż, czosnek brokuły, jagody acai, jagody goji, orzechy, świeży olej lniany i rzepakowy, oliwa z oliwek, kiszonki, ale również jogurty naturalne. Nie sposób oczywiście wymienić tutaj wszystkich produktów, które można wyliczać jeszcze długo.

Badania na temat superżywności

Właściwie codziennie możemy dowiedzieć się o coraz to nowszych badaniach dowodzących o prozdrowotnych właściwościach żywności. Naprawdę jest ich sporo. Wspomnieć można choćby badania na temat ryb morskich, w których specjaliści dowodzą, iż spożywanie porcji (100-150 g) ryb morskich 2-3 razy w tygodniu zmniejsza ryzyko rozwoju chorób naczyniowo-sercowych. Innym przykładem mogą być badania potwierdzające przeciwnowotworowe działanie brokułów, kapusty czy brukselki. Wiele spośród superproduktów wciąż jednak oczekuje na gruntowne przebadanie, chociażby wciąż niedoceniana tak licznie uprawiana w Polsce aronia, o której wiadomo, że jest znakomitym antyoksydantem (niektórzy uważają ją za najlepszy przeciwutleniacz świata) i może okazać się znakomitym lekiem na miażdżycę.

Zasady spożywania superżywności

Jak we wszystkim, również podczas korzystania z superproduktów, najważniejszą zasadą jest rozsądek i umiar. Przede wszystkim nie należy przesadzać, a jednocześnie zdać sobie sprawę, że najzdrowsza dieta to taka, która jest przede wszystkim urozmaicona. W każdym posiłku powinny znaleźć się produkty z różnych poziomów piramidy żywieniowej, w odpowiednich ilościach (mniej mięsa, więcej warzyw). Warto również pamiętać, że żywność bardzo dobrze znosi towarzystwo i nawet najzdrowszy produkt w pojedynkę niewiele zdziała. Dlatego też warto łączyć ze sobą różne produkty, dzięki czemu stają się skuteczniejsze w swym działaniu. Na przykład beta-karoten znacznie lepiej będzie się wchłaniał w towarzystwie oliwy bądź oleju, a żelazo zaś przyswoimy lepiej, jeśli w posiłku obok komosy (bardzo dobre źródło żelaza) znajdzie się surówka z papryką (zawarta w papryce witamina C zwiększa przyswajanie żelaza).

Superżywność a żywność funkcjonalna

Superżywność w swojej nieformalnej definicji określa, iż są to naturalne, nieprzetworzone produkty, które zwierają wiele korzystnych dla zdrowia substancji odżywczych. Inaczej sprawa ma się w przypadku żywności funkcjonalnej, która jest głównie wzbogacona o produkty pochodzenia naturalnego. Produkty spożywcze mogą być uznane za żywność funkcjonalną, jeśli udowodniono ich korzystny wpływ na poprawę stanu zdrowia, samopoczucia albo zmniejszenia występowania ryzyka różnego rodzaju chorób. Żywnością funkcjonalną mogą być zarówno produkty tradycyjne, np. owoce, warzywa czy ryby, a także produkty, które wzbogacone zostają w prozdrowotne składniki (np. płatki zbożowe z witaminami czy margaryny z zawartością stanoli i steroli roślinnych).

Ostatnia aktualizacja wpisu: 13 stycznia, 2021

Kliknij, aby zobaczyć komentarze

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Trending