Connect with us

Kuchnia

Herbata – rodzaje, właściwości, sposób parzenia

Opublikowano

-

Od wieków wiadomo, że najlepsze efekty osiąga się zwykle najprostszymi, najbardziej naturalnymi sposobami. Nie inaczej jest z dbałością o zdrowie. Czy wiesz, że istnieje napój, który pomoże w odchudzaniu, wpłynie na długość Twojego życia, a nawet zmniejszy ryzyko rozwoju nowotworów? Cóż to za cudo? Zapewne masz je już w swojej kuchni! Mowa bowiem o… herbacie!

Herbata, jak się okazuje, jest cudownym, choć niedocenianym, napojem. Nie tylko pysznie smakuje i pasuje do większości posiłków i okazji, ale także korzystnie wpłynie na zdrowie. Do wyboru mamy kilka rodzajów herbat, każda pełna innych, cudownych właściwości dla Twojego organizmu!

Zobacz także: Superżywność – czym jest superfood oraz jakie ma zalety?

Czarna herbata – królowa stołu

Najbardziej popularna – a zarazem najczęściej niedoceniana – jest herbata czarna. Herbata ta przez lata stanowiła nieodzwony element każdego śniadania i kolacji. Ostatnio jednak, z uwagi na doniesienia o obecności taniny, która hamuje przyswajanie żelaza, a co za tym idzie może przyczyniać się do rozwoju anemii, czarna herbata traci na popularności. Mało kto pamięta jednak, że czarna herbata zawiera także przeciwutleniacze, więc pita z głową i w rozsądnych ilościach (np. filiżanka dziennie) nie tylko nie zaszkodzi, ale pomoże Ci przy problemach z trawieniem, układem oddechowym czy moczowym.

Coś o odchudzaniu – herbata zielona

Drugim co do popularności gatunkiem herbaty, jest herbata zielona. Napój ten od lat wychwalany jest przez wielu naukowców, celebrytów i – wreszcie – zwykłych ludzi. I nic w tym dziwnego! Większość z nas wie, że zielona herbata przyspiesza odchudzanie. To głównie z tego powodu tak chętnie ją wybieramy! Warto jednak pamiętać, że w Japonii zielona herbata uważana jest za napój długowieczności – wypijanie dziennie od 4 do 10 szklanek zielonej herbaty pomaga podobno przedłużyć życie aż o 3 lata! Dowiedziono także, że zielona herbata pomaga przy problemach miażdżycowych, chroni mózg przed demencją i chorobą Alzheimera, a także, dzięki silnym przeciwutleniaczom, chroni przed nowotworami – zwłaszcza nowotworami skóry.

Coś na przeziębienie? Herbata czerwona

Kolejny gatunkiem herbaty jest herbata czerwona. Herbata ta jest kolejnym napojem z gatunku herbat docenianym za swoje właściwości odchudzające. Herbata ta wpływa jednak równie korzystnie na obniżenie cholesterolu i działa przeciwzapalnie. Warto pić ją zwłaszcza w okresach przeziębień i grypy, bo pozwala szybciej pozbyć się z organizmu bakterii i wirusów.

Perły w herbacianej rodzinie: herbata biała i żółta

Mało znanymi gatunkami herbaty są herbata biała i żółta. Herbata żółta jest najrzadszą odmianą herbaty. Dobrze jednak o niej pamiętać, gdyż zawiera jedynie śladowe ilości kofeiny, jest bardzo bogata w przeciwutleniacze, a także pomaga w chorobach układu kostnego. Biała herbata z kolei zbawiennie wpływa na nasz układ odpornościowy, działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Biała herbata, podobnie jak zielona, działa antynowotworowo, pomaga w walce z miażdżycą, a także jest nieoceniona w kwestach dbałości o młody i zdrowy wygląd skóry. Trzeba tu wspomnieć o tym, że biała herbata – choć droższa i mniej znana od zielonej – działa znacznie szybciej i lepiej: zawartość antyutleniaczy w białej herbacie jest trzykrotnie (!) wyższa niż w herbacie zielonej.

A co z parzeniem?

Aby cieszyć się wyjątkowymi właściwościami każdej z herbat, warto znać zasady parzenia tych niezwykłych napojów. I tak herbatę czarną zaparzymy w temperaturze 95-100 stopni Celsjusza. Do picia napój będzie nadawał się już po ok. 1-1,5 minuty. Równie gorącej wody (90-95 stopni) potrzebuje herbata czerwona. Zaparzysz ją, w zależności od intensywności, którą chcesz osiągnąć, w czasie od 1 do 3 minut. Herbata zielona wymaga nieco chłodniejszej wody – najlepiej parzyć ją przez ok. 3 minuty w temp. 70-80 stopni. Warto przy okazji wspomnieć, że zieloną herbatę możemy zaparzać więcej niż jeden raz! Pierwsze parzenie działa orzeźwiająco i pobudzająco, drugie i trzecie – relaksująco i rozluźniająco. Białą herbatę zaparzysz w temperaturze 75-90 stopni w ciągu ok. 3 minut. Herbata żółta wymaga natomiast wody w temperaturze ok. 80-85 stopni. Parzymy ją 2-3 minuty. Zarówno białą, jak i żółtą herbatę można zaparzać do 3 razy.

Ostatnia aktualizacja wpisu: 13 stycznia, 2021

Kliknij, aby zobaczyć komentarze

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Trending