Connect with us

Kuchnia

Gotowe dania: dowiedz się które gotowe dania warto wybierać, a które omijać!

Opublikowano

-

people eating fast food

Gotowe dania to bardzo często wykorzystywane przez nas rozwiązanie z uwagi na brak czasu i dużą liczbę zajęć. Nie każdy może pozwolić sobie na samodzielne gotowanie w domu lub po prostu nie jest mistrzem kuchni, a gotowanie nie sprawia mu radości. W takich sytuacjach do wyboru mamy bardzo dużą ilość gotowych dań w różnej formie, które przeważnie wybieramy jedynie pod kątem smakowym. Cześć z nich jest jednak bardziej korzysta, a część bardziej szkodliwa. Jakie zatem dania gotowe warto wybierać a jakich unikać? Poniżej prezentujemy zestawienie dań gotowych od tych, które warto wybrać w pierwszej kolejności.

Zobacz także: Superżywność – czym jest superfood oraz jakie ma zalety?

Czy warto jeść dania na wagę?

Pierwszym i najzdrowszym typem dań gotowych, które spotkamy na rynku, są dania serwowane w restauracjach, bistrach czy lokalach z jedzeniem na wagę. Dania tego typu są przygotowywane na bieżąco ze świeżych produktów i nie są przetwarzane. Dania takie praktycznie nie różnią się od dań, które przygotowujemy samodzielnie w domach, a jedyną różnicą jest wyższa cena uwzględniająca usługi restauracji. Dania te możemy zamawiać też na wynos lub z dowozem i jest to bardzo poręczna opcja np. gdy nie chce się nam gotować lub nie mamy takiej możliwości. Restauracje różnego typu zapewniają bardzo szeroki wachlarz dań, a najpopularniejszymi są te z kuchni polskiej czy włoskiej.

Czym charakteryzują się produkty garmażeryjne?

Bardzo podobnym i korzystnym typem dań gotowych do dań restauracyjnych przygotowywanych na ciepło są produkty garmażeryjne. Są to w rzeczywistości te same dania, ale przygotowywane z myślą o ich sprzedaży na zimno z nieco dłuższym terminem przydatności. Na rynku możemy spotkać wiele sklepów garmażeryjnych oferujących pierogi, mięsa, potrawy przygotowane z warzyw i wszystkie najpopularniejsze dania, jakie możemy przyrządzić sobie samodzielnie w domu. Dania garmażeryjne są korzystne z tego względu, iż nie odbiegają znacznie od domowego gotowania i nie są bardzo przetworzone. Gołąbki lub upieczone udko jest zatem prawie tak samo korzystne jak te przygotowane przez nas w domu. Produkty garmażeryjne mają krótkie terminy przydatności i nie są używane w nich substancje konserwujące znane np. z konserw czy dań słoikowych ważnych kilkanaście miesięcy. Są to świeże potrawy sprzedawane jedyne na zimno do podgrzania w domu. Przeważnie ich cena jest niższa, niż dań w bistrach czy restauracjach. Ich plusem jest to, że po podgrzaniu smakują bardzo dobrze, a możemy zrobić to w dowolnym momencie kiedy mamy na to ochotę. Jeśli zatem mamy możliwość, warto wybierać takie dania gotowe, które są zdrowe i smaczne. Dania garmażeryjne z racji niskiej ceny — porównywalnej z produktami z supermarketów mogą być też używane regularnie i są bardziej ekonomiczną alternatywą stołowania się w restauracjach czy bistrach.

Dania gotowe z supermarketów – czy warto?

Pierwszym mniej korzystnym typem gotowych produktów, które możemy kupować i spożywać są gotowanie dania z supermarketów. Mają one różną formę np. są mrożone lub są potrawami chłodzonymi. Są też w różnej formie pod kątem przetwarzania. Niektóre są jedynie wstępnie przygotowanymi daniami np. do upieczenia w domu, a niektóre gotowymi daniami do podgrzania. Produkty w postaci gotowych dań ze supermarketów są pośrednim rozwiązaniem pomiędzy korzystnymi i niekorzystnymi daniami gotowymi. Z pewnością warto wybierać te produkty, które są jak najmniej przetworzone. Będą to np. mięsa wolno gotowane do dokończenia w domu lub proste nieprzetworzone produkty chłodzone o krótkim terminie przydatności takiej jak np. kluski, sałatki itp. Nieco bardziej problematyczne są dania bardzo przetwarzane — do produkcji, których zostały użyte konserwanty i inne niekorzystne substancje. Są to np. gotowe dania zestawy obiadowe ”ziemniaki, schabowy, marchewka”, które mają bardzo długi termin przydatności. Wybierając takie dania, należy mieć na uwadze, iż nie są one zbyt pożywne, są bardziej kaloryczne i mniej zdrowe. Zjedzenie ich raz na pewien czas nie spowoduje u nas negatywnych skutków, ale stołowanie się tylko nimi w dłuższym czasie nie jest najlepszym pomysłem.

Street food (jedzenie uliczne) czyli kebab, zapiekanki, burgery

Popularnymi daniami gotowymi, z których korzystamy często, jest szeroko pojęte jedzenie uliczne. Są to np. zapiekanki, kebaby, frytki czy hot dogi sprzedawane do ręki na wynos. Jest to najbardziej zróżnicowana grupa dań gotowych w naszym zestawieniu i dość trudno jednoznacznie określić czy są korzystnie czy też nie. Z pewnością należy wybierać zaufane lokale oferujące wysoki standard. Warto też pilnować kaloryczności spożywanych potraw, które często są wysokokaloryczne i chętnie pochłaniane przez nas w dużych ilościach. Kluczem do sukcesu w tym wypadku będzie zachowanie zdrowego rozsądku i świadome wybieranie dań z popularnych budek. Najzdrowszym jedzeniem ulicznym typu fast food jest kebab. Wybierając rozsądne jego ilości, chude mięso z kurczaka i rezygnując z frytek oraz roztopionego sera czy z tłustego sosu który jest sporą częścią kaloryczności potrawy, możemy uznawać takie dania z sałatką wręcz za zdrowe i polecane.

Czy warto jeść fast foody?

Ostatnim typem dań gotowych w naszym zestawieniu są fast foody. Zaliczyć możemy do nich popularne sieci takie jak KFC, MCDonald’s czy Burger King. Miejsca te są kontrowersyjne pod względem żywienia od wielu lat, choć prawda wygląda nieco inaczej niż na pierwszy rzut oka. Jedzenie typu fast food nie jest korzystne dla naszego zdrowia i powinniśmy go unikać, choć istnieje pewne, ale… Produkty takie możemy zjeść okazjonalnie i wtedy nie powinny negatywnie wpływać na nasze samopoczucie lub zdrowie. Ich główną przyczyną niekorzystność jest wysoki stopień przetworzenia, wysoka zawartość tłuszczu i kaloryczność oraz to, iż są to tzw. puste kalorie. Pomimo wysokiej kaloryczność takich dań, przeważnie nie zawierają one w sobie wysokich wartości odżywczych, co oznacza, że chwilowo najemy się takim jedzeniem, ale nasz organizm nie odniesie większych korzyści z takiego posiłku i nie dostarczymy mu ważnych substancji odżywczych. Fast foody powinniśmy zatem traktować jako dodatkowe uzupełnienie podstawowego planu żywienia lub jako opcję awaryjną.

Ostatnia aktualizacja wpisu: 2 maja, 2021

Kliknij, aby zobaczyć komentarze

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Trending