Connect with us

Parenting

Fotelik przodem i tyłem do kierunku jazdy – czy warto?

Opublikowano

-

dziecko w foteliku tylem

Bezpieczeństwo dziecka w aucie jest priorytetem każdego rodzica. W ostatnich latach intensywnie rozwijała się świadomość na temat tego, jak ważne jest prawidłowe przewożenie najmłodszych pasażerów. Z jednej strony, coraz więcej uwagi poświęca się właściwemu montażowi fotelików samochodowych, z drugiej – analizuje się ich kierunek w stosunku do jazdy. Zbadano, że kierunek, w którym fotelik jest zainstalowany, ma istotny wpływ na bezpieczeństwo dziecka w przypadku kolizji. W tym artykule przyjrzano się argumentom, które mają pomóc dokonać świadomego wyboru pomiędzy ustawieniem fotelika przodem a tyłem do kierunku jazdy.

Fotelik przodem czy tyłem do kierunku jazdy – jak bezpieczniej przewozić malucha?

Wybór między ustawieniem fotelika przodem czy tyłem do kierunku jazdy stanowi dylemat dla wielu rodziców. Niemalże niezmienne wydaje się zalecenie ekspertów: dzieci do pewnego wieku powinno się przewozić w pozycji odwrotnej do kierunku jazdy. Wynika to z budowy ciała dziecka, w szczególności z proporcji oraz stopnia rozwinięcia mięśni szyi i kręgosłupa. Wskaźnik bezpieczeństwa przy zderzeniu czołowym, które jest najczęściej fatalne w skutkach, jest znacząco wyższy, gdy dziecko podróżuje tyłem do kierunku jazdy.

Inne aspekty, które wskazują na przewagi ustawienia fotelika tyłem do kierunku jazdy, to:

  1. Rozłożenie sił oddziałujących na dziecko w przypadku wypadku; dzięki pozycji tyłem do kierunku jazdy siła uderzenia rozkłada się równomiernie po całym ciele dziecka, co może minimalizować ryzyko poważnych urazów.
  2. Ochrona głowy i kręgosłupa; położenie przeciwbieżne do kierunku jazdy zapewnia lepsze wsparcie dla tych newralgicznych części ciała dziecka podczas zderzeń.
  3. Doświadczenia z krajów skandynawskich, gdzie tradycyjnie dzieci podróżują tyłem znacznie dłużej, potwierdzają statystycznie niższą liczbę ciężkich urazów wśród najmłodszych pasażerów.

Przeciwnicy metody tyłem do kierunku jazdy często podnoszą kwestie ograniczonej przestrzeni dla nóg dziecka, potencjalnej choroby lokomocyjnej czy trudności w kontakcie wzrokowym z opiekunem. Jednak według badań te argumenty nie mają większej wagi w kontekście bezpieczeństwa, które jest wartością nadrzędną.

Dlaczego tyłem do kierunku jazdy jest bezpieczniej?

Podczas wypadków samochodowych głównym zagrożeniem dla dzieci jest tzw. „uraz od strony drugiego uderzenia”, czyli uszkodzenia wywołane przez pędu głowy do przodu po zderzeniu pojazdu. Przy prawidłowym ustawieniu fotelika – tyłem do kierunku jazdy – głowa, szyja oraz kręgosłup dziecka pozostają w jednej linii, co umożliwia rozłożenie sił działających w momencie kolizji na całą powierzchnię pleców, karku i głowy dziecka.

Eksperymenty zderzeniowe przeprowadzone przez szereg międzynarodowych instytucji bezpieczeństwa wykazały, że:

  • Dzieci przewożone tyłem do kierunku jazdy są nawet do pięciu razy bezpieczniejsze niż te przewożone przodem.
  • Obciążenia działające na szyję dziecka w fotelikach skierowanych przodem do kierunku ruchu są znacznie wyższe.
  • Przy prawidłowym użyciu systemów retencyjnych, ryzyko urazów głowy jest minimalizowane, ponieważ fotelik przyjmuje na siebie maksymalną siłę uderzenia.

Podczas zderzenia czołowego, które stanowi aż 60% poważnych wypadków samochodowych, fotelik umieszczony tyłem do kierunku jazdy działa jak tarcza ochronna dla najważniejszych części ciała dziecka. Globalne inicjatywy promujące tę metodę, takie jak kampania „Rear Facing – the way forward” wskazują na wzrastającą liczbę dowodów naukowych potwierdzających tę tezę.

Więcej o przewożeniu dzieci tyłem do kierunku jazdy można przeczytać np. tu: https://www.besafe.com.pl/tylem-5x-bezpieczniej

Jak długo możemy przewozić dzieci tyłem do kierunku jazdy?

Według zaleceń ekspertów z dziedziny bezpieczeństwa przewożenie dzieci tyłem do kierunku jazdy jest najbezpieczniejszą opcją i powinno być kontynuowane jak najdłużej to możliwe. Jednakże, jak długo dokładnie należy stosować się do tych zasad?

Międzynarodowe standardy oraz zalecenia producentów fotelików samochodowych są zgodne co do tego, że dzieci powinno się przewozić tyłem do kierunku jazdy przynajmniej do osiągnięcia przez nie wieku 2 lat lub do momentu, kiedy osiągną maksymalną wagę lub wysokość dopuszczalną dla danego fotelika w pozycji tyłem. Należy zwrócić uwagę na etykietę z danymi technicznymi fotelika, na której jasno określono limit wagowy i długość, do której należy stosować się bezwzględnie, aby zapewnić optymalne bezpieczeństwo.

Niektóre nowsze badania oraz wytyczne organizacji takich jak Amerykańska Akademia Pediatrii sugerują, że jeszcze lepszą praktyką jest zachowanie ustawienia fotelika tyłem do kierunku jazdy do momentu, kiedy dziecko przekroczy maksymalne ograniczenia swojego fotelika, co może oznaczać nawet przewożenie 3- lub 4-letniego dziecka w takiej pozycji.

Kluczowe aspekty zachowania tej pozycji to:

  1. Zapewnienie dostatecznej ochrony dla rozwijającego się kręgosłupa i wrażliwej szyi dziecka.
  2. Poprawa szans dziecka na uniknięcie ciężkich urazów w przypadku kolizji.
  3. Analiza danych statystycznych mówiących o niższej liczbie i ciężkości urazów wśród dzieci przewożonych w taki sposób.

Ustawienie fotelika tyłem do kierunku jazdy nie musi oznaczać dyskomfortu dla rosnącego dziecka. Wielu producentów tworzy foteliki zaprojektowane tak, aby zapewnić dodatkowe miejsce dla nóg, co oznacza, że dzieci mają wystarczająco dużo przestrzeni, nawet kiedy osiągną wyższy wzrost.

fotelik samochodowy besafe przodem tylem

Fotelik przodem i tyłem do kierunku jazdy – czy warto wybierać tego typu modele?

Foteliki, które oferują możliwość przewożenia dziecka zarówno przodem, jak i tyłem do kierunku jazdy, określane są mianem „fotelików kombinowanych” lub „obrotowych”. Czy warto inwestować w tego typu rozwiązania? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, wymaga bowiem rozważenia kilku istotnych czynników.

Zalety fotelików kombinowanych:

  1. Elastyczność – umożliwiają zmianę pozycji z tyłem na przód i odwrotnie, dostosowując się do rosnących potrzeb dziecka oraz rekomendacji bezpieczeństwa.
  2. Długotrwałe użytkowanie – modele te często przeznaczone są dla dzieci od narodzin aż do momentu, gdy osiągną wagę, kiedy mogą być przewożone z użyciem standardowych pasów bezpieczeństwa.
  3. Oszczędność – zamiast kupować dwa oddzielne foteliki (dla niemowląt i dla dzieci starszych), rodzice mogą zdecydować się na jeden, który posłuży przez cały okres używania fotelika.
  4. Wygoda – pewne modele posiadają funkcję obrotową, która ułatwia wyciąganie i wkładanie dziecka do fotelika.

Wady fotelików kombinowanych:

  1. Cena – mogą być one droższe w porównaniu do standardowych fotelików.
  2. Waga i wielkość – mogą być cięższe i zajmować więcej miejsca, przez co montaż i transfer między pojazdami staje się mniej praktyczny.
  3. Kompromis konstrukcyjny – nie zawsze „jeden rozmiar pasuje wszystkim”, przez co niektóre modele mogą nie oferować optymalnego dopasowania dla niektórych grup wiekowych lub wzrostów.

Wybierając fotelik kombinowany, warto zastanowić się nad dwoma kluczowymi kwestiami: jak długo planujemy przewozić dziecko tyłem do kierunku jazdy i jak często będziemy musieli przekładać fotelik między pojazdami.

Podsumowując, wybór kierunku, w jakim fotelik ma być zamontowany, jest fundamentalnym aspektem związanym z bezpieczeństwem dziecka w aucie. Rekomendacje są jasne – przewożenie dzieci tyłem do kierunku jazdy jest znacząco bezpieczniejsze. Warto także zastanowić się nad inwestycją w fotelik kombinowany, który może służyć przez wiele lat, dostosowując się do zmieniających się potrzeb rosnącego malucha. Bezpieczne foteliki do jazdy tyłem i przodem zobaczyć można na stronie: www.besafe.com.pl/foteliki-dla-malucha

Artykuł partnera.

Ostatnia aktualizacja wpisu: 24 stycznia, 2024

Kliknij, aby zobaczyć komentarze

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Trending