Connect with us

Ciąża

Basen w ciąży – czy to bezpieczne?

Opublikowano

-

pregnant woman with foam roller in the pool

Wiele młodych mam zastanawia się, czy basen w ciąży nie zaszkodzi ich dziecku. Głównie obawiają się one infekcji intymnych, o które na pływalni dość łatwo. Jednak zachowywanie zasad higieny pozwoli Ci skutecznie zapobiegać tym infekcjom. Poza tym pływanie w ciąży niesie ze sobą wiele zalet – zarówno dla mamy, jak i dla dziecka.

Warto więc chodzić na basen przez wszystkie 9 miesięcy ciąży. Istnieją jednak przypadki, gdy ginekolog zaleci inaczej. I zaraz o nich opowiemy.

Basen w ciąży – korzyści z regularnych wizyt na pływalni

Pływanie jest najlepszą i najzdrowszą formą aktywności fizycznej dla kobiet ciężarnych. To sport nieurazowy, który odciąża wszystkie stawy oraz kręgosłup. Dodatkowo wpływa korzystnie na mięśnie – rozwija je i wzmacnia. Ma to szczególne znaczenie dla kobiet, które chcą rodzić naturalnie. W trakcie pływania wzmacniają się mięśnie miednicy oraz brzucha. Powoduje to, że u większości kobiet taki poród jest po prostu szybszy i łatwiejszy.

To jednak nie wszystkie zalety z pływania w trakcie ciąży. Dodatkowo pływanie:

  • zmniejsza ból pleców oraz bóle związane z rwą kulszową, obecne w trakcie ciąży;
  • pomaga w walce z żylakami ciążowymi i bólem kończyn dolnych;
  • wpływa korzystnie na dotlenienie płodu – basen w ciąży zwiększa wydolność układu oddechowego;
  • czasem ogranicza mdłości w pierwszych miesiącach ciąży – głównie ze względu na chłodną wodę w basenie.

Jeśli więc nie mamy żadnych przeciwwskazań co do wizyt na pływalni, jak najbardziej powinniśmy z niej skorzystać. Nie jest to wskazane jedynie w sytuacji zagrożenia przedwczesnym porodem czy krwawienia z dróg rodnych. Problemem będą także nawracające infekcje pochwy – tu z pomocą mogą przyjść jednak probiotyki, które należy aplikować dopochwowo bezpośrednio po wizycie na basenie. Są one w pełni bezpieczne i uzupełniają naturalną florę bakteryjną.

Jak wybrać dobrą pływalnię?

Współczesne baseny muszą spełniać jasno sprecyzowane wymogi sanitarne pod względem jakości i temperatury wody, a także stanu pływalni, jej szatni czy pryszniców. Do dezynfekcji wody nie używa się już czystego chloru, ale jego pochodnych, które są znacznie mniej szkodliwe dla zdrowia. Dodatkowo każdy basen ma system oczyszczania wody, dzięki któremu woda pozbawiana jest większości zanieczyszczeń.

Raczej wybieraj placówki młodsze. Są one lepiej doposażone i często mają nawierzchnie antypoślizgowe, które minimalizują ryzyko upadku. Będą również o wiele ładniej wyglądać. Warto zwrócić uwagę na to, czy w takiej pływalni odbywają się profesjonalne zajęcia dla ciężarnych. Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom łatwiej będzie zadbać o zdrowie w tym okresie, a dodatkowo mamy pewność, że taka pływalnia spełnia wszystkie wymogi sanitarne.

W okresie letnim możemy zastanawiać się nad wyborem basenu krytego lub pod gołym niebem. Tak naprawdę nie ma to szczególnego znaczenia w kontekście jakości wody. Jednak w wakacje to na odkrytej pływalni spotkamy znacznie więcej osób. Tłumy ograniczą miejsce do pływania, którego na basenie krytym w tym okresie może być znacznie więcej.

Basen w ciąży – na co zwrócić uwagę?

Po pierwsze nie przeciążajmy się. Pływajmy swoim tempem i po około 30 minutach róbmy przerwę na ćwiczenia. W okresie ciąży polecane style pływania to grzbietowy oraz na żabkę krytą – tak, aby nie nadwyrężać mięśni szyi. W zaawansowanej ciąży lepiej zaś przestawić się na pływanie na plecach.

Unikajmy wysokich temperatur wody. Z tego powodu nie poleca się kobietom w ciąży korzystania z jacuzzi. Optymalna temperatura to ta, która wynosi mniej niż 35 stopni. Zbyt wysoka negatywnie wpływa na ukrwienie łożyska płodu.

ciezarna na basenie

Higiena w trakcie przebywania na pływalni

W trakcie wizyty na pływalni skrupulatnie przestrzegajmy zasad higieny. Nie siadajmy na gołej desce, a także na skraju basenu – gdyż możemy złapać jakąś infekcję. Podobne zasady stosujmy również w szatni, siadajmy na ławce dopiero po położeniu na niej naszego ręcznika. W trakcie korzystania z toalety korzystajmy ze specjalnych nakładek lub wykładajmy deskę papierem toaletowym. A w prysznicu obowiązkowo zakładajmy klapki. Gołe stopy nie tylko zwiększają ryzyko poślizgnięcia się na mokrej podłodze, ale również możemy przez to złapać grzybicę – nigdy nie wiemy, kto przed nami korzystał z pływalni.

Oczywiście zabierzmy ze sobą wszystkie niezbędne akcesoria, tj. kostium kąpielowy, czasem czepek, klapki, ręcznik, ewentualnie zatyczki do uszu. Podrażnienia po chlorze możemy zminimalizować korzystając z roztworu z soli fizjologicznej. Przydatne będą również okulary lub maski chroniące oczy.

Ostatnia aktualizacja wpisu: 12 marca, 2022

Kliknij, aby zobaczyć komentarze

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Trending